maandag 19 juni 2017

Review: Heelmeester - Marcel Vaarmeijer


Heelmeester van Marcel Vaarmeijer is een hilarische en ontroerende roman over een tragikomisch doktersgezin, met littekens uit de oorlog, en met geheimen. Voor alle fans van Graeme Simsion, Fredrik Backman en Hendrik Groen. Heelmeester begint in Zürich, in 1971, als Himmel Grünewald acht jaar oud is en met een scheikundig proefje zijn ouderlijk huis opblaast. Na zijn studie treedt Himmel in dienst bij zijn vader Karl, in de Grünewald-privékliniek. Himmel en zijn vader Karl zijn mensendokters die geloven dat er meer kan dan wat de farmaceutische industrie hun verkoopt. Zij willen helpen en genezen. Lange tijd gaat het goed, maar dan dreigt een verraderlijk geheim uit het verleden de kliniek, en de familie, fataal te worden.


Wat een geweldig goed boek was dit! Na vele positieve recensies over zijn eerdere boeken, besloot ik me aan deze van Vaarmeijer te wagen. En nu ben ik een fan van de eerste orde!
Veel van het verhaal deed me een beetje denken aan de films van Wes Anderson en geloof me, dat is een groot compliment. Waarom deed het me daaraan denken? De vertelstijl en de gebeurtenissen hadden diezelfde ontheemde, donkere humor, dat absurde en toch geloofwaardige, dat sprookjesachtige kleurrijke en originele.
Hoewel de familie Grünewald hun gebreken en kruisjes heeft, net zoals iedere familie, wilde ik er toch meteen deel van uitmaken. We volgen Himmel, het wordt in de ik-vorm verteld vanuit zijn visie, van kind tot volwassene en dat is continu boeiend en heerlijk.
Ook de dialogen zitten goed in elkaar: treffend, apart, met flair en schwung. Zalig!
Je leert bij, je wordt ontroerd, je blijft verrast, je juicht mee met de successen, je bijt op je lippen wanneer iets verkeerd gaat; deze roman laat je proeven van het hele emotionele spectrum tot en met de laatste pagina.
Ik kon het boek niet wegleggen; het was supervlot geschreven (geen onnodige blablabla) en de levens zijn zo interessant dat je benieuwd blijft naar iedere actie van ieder familielid.
Vaarmeijer heeft een eigen, unieke stem waardoor hij ver uitspringt boven het gemiddelde. Zijn volgende boeken staan sowieso - het maakt niet uit waarover ze zullen gaan - op mijn verlanglijst.
Superaanrader!
Marcel Vaarmeijer

ISBN: 9789024576210
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina's: 335
Prijs: 19,99 euro


1 opmerking: